Bouwverslag van de Belarus UMZ-M6
Dit is een verkort verslag van de bouw van de Belarus UMZ-M6 trekker welke door Wilbert wordt gebouwd.
Het gehele bouwverslag is op Farmerforum.nl te lezen
Dit model is een resin bouwmodel van de Tsjechische fabrikant PlusModel in de
schaal 1:35, een schaal die in de modelbouwwereld gebruikt wordt voor militaire
voertuigen. Dit model is gemaakt in lage oplage en is gemaakt van 'resin',
oftwel polyurethaan (PUR). Meestal zie je de plasticsoort polystyreen, maar dat
wordt met spuitgiet gemaakt (onder hoge druk in in kostbare mallen) en is alleen
geschikt voor hoge oplage en grote verkoop, zoals bij Revell en Airfix. Resin
wordt handmatig gegoten in (eveneens handgemaakte) mallen en het materiaal is
fundamenteel anders. Belangrijkste bij resin is de lijm (dat moet superlijm
zijn), het ontvetten en de primer (dat moet een resin-primer zijn). Verder is
resin vaak heel kwetsbaar en vraagt het een andere manier van bewerken. Voor
resin moet je meer 'gevoel' hebben. Er zijn mensen die er een grondige hekel aan
hebben.
Wat zit er in de doos? Veel, heel veel kleine
onderdelen (> 200) van een zeer hoge gietkwaliteit. daarnaast extra details die
gemaakt worden van de foto-etsonderdeeltjes. Verder materiaal voor het maken van
de leidingen, acetaatfolie voor de ramen, decals, een uitgebreide
bouwhandleiding en - heel handig - een CD met foto's.
De eerste twee foto's zie je het chassis en motorblok. Ze zijn nu nog kaal en grijs, maar gaandeweg worden ze 'aangekleed' tot het moment dat ze echt een keer in de kleur gespoten moeten worden. Het motorblok/transmissie is ook al voorzien van de achterassen. De fabrikant heeft hiervoor een wat hardere plastic gekozen, omdat het kleine asje wel de hele tractor moet dragen.
Het motortblok bestaat uit bijna 30 onderdelen. Elk van die onderdelen moeten zorgvuldig worden losgemaakt en worden bevestigd. Op de foto aan de rechterzijde van het motorblok bovenaan, zitten 4 'pluggen' voor de brandstoftoevoer, ze lijken op bougies. Deze zijn nauwelijk 2 mm groot, maar ze moeten er wel goed op komen te zitten, want er komt ook nog leidingwerk aan vast te zitten. Nu het motorblok zo'n beetje tegen het punt aan zit om gespoten te worden in kleur kan het samengevoegd worden met het chassis. Daarnaast kan je beginnen met andere subonderdelen. Die kunnen allemaal parallel: de motorkap, de graver, de schuiver, de stoel etc. Kijk hieronder voor de foto's.
Je ziet ook wat meer onderdelen liggen dan alleen het motorblok alleen. Dat is wat voorwerk op de volgende bouwstappen. Daarin zullen op basis van het chassis, motor en wielkasten allerlei details worden toegevoegd, met name bedieningsonderdelen en leidingwerk.
Het blok is nu verder opgebouwd met o.a. het uitlaatspruitstuk en de ventilator. Dat is een foto-etsonderdeeltje, dat eerst in een speciale metaal-ets primer is gezet. Het ventilatorriempje is ook foto-ets.
Ook een plaatje van het het fretje met foto-etsonderdelen.
Omwille van de bouwbaarheid zijn wel een aantal vereenvoudigingen aangebracht. Wat jammer is, is dat een groot deel van deze trekstrangenboel dadelijk achter de achterwielen gaat verdwijnen. Heel mooi zijn de pedalen, omdat deze ook echt door de cabinevloer heensteken en dat blijf je zien. Nu op naar de afbouw van de cabine, de accubak en voorwielophanging.
De ketting en de hydrauliek om de kraan te draaien zit bij onze Wit-Rus aan de onderzijde. Twee cilinders en een ketting om een tandwiel heen. De fabrikant heeft een malletje gemaakt waarover twee rijen met kettingschakels geplaatst moeten worden. Goed idee en simpel zou je zeggen. Niet dus. Dit moet je met beleid doen, anders gaat het gegarandeerd fout. Tip: schuur de asjes op mal aan de bovenzijde iets puntig op, dan kun je de schakels er vanaf één kant één voor één erover drukken. Ook een foto hoe dat eruit komt te zien. De boel zit nog niet vast hier en het boortje in de foto is ter ondersteuning om de foto te kunnen maken.
De cabine-zijwanden zijn nu aan het dak vast gelijmd. Eerst zaten ze voor de
foto log los. Je kan het er niet aan afzien, maar dit moet echt goed komen te
zitten, omdat het dadelijk deel gaat worden van de gehele cabine en mooi pas
moet op de spatborden. Het dakraampje komt een klein stukje open. Dat kan
nu pas gebeuren, omdat het dak nu kan rusten op de zijwanden opdat het
uitzetmechanisme aan de binnenkant van het dak niet kan beschadigen.
Aan de achterzijde is veel van de hydrauliek aangebracht. Daar
zitten twee vierkante behuizingen van drukregelaars. In de cabine zitten hier
drie handels aan vast voor de bediening van de kraan. Daarnaast moeten alle
leidingen er op worden aangebracht. In dit geval waren dat er 8, waarvan twee
heel korte. Vier daarvan worden dadelijk met slangen aangesloten op de kraan.
Het is behoorlijk priegelen met koperdraad, dat nu iets dikker is als de
trekstangen. Dat werkt iets makkelijker, maar het is minder buigzaam. Je bent
dus iets meer tijd kwijt om het in de goeie maat te buigen. Ingewikkeld was dat
één van de behuizingen aan de binnenzijde van de cabine-achterwand moest komen
terwijl de leidingen aan beide zijden er op aangesloten moesten worden. Dat is
qua construeren wel even goed nadenken.
Er valt nu niet meer zo veel aan te monteren. De
voorwielophanging bestaat uit 11 onderdelen. Ook de draaiplaat waar de graafarm
op komt is nu gemonteerd. Aan de onderzijde zijn de cilinders van t.b.v. het
draaien van de kraan nu vastgezet en voorzien van leidinkjes. Hier is gekozen
voor heel dun looddraad van 0,2 mm dik.
Daarnaast is de motorkap 'gedresseerd' met koplampen en wat beugels etc. Omdat
de koplampen qua constructie niet handig waren gemaakt, is dat hier aangepast en
verstevigd door zelf met behulp van dun polystyreen staafjes te maken in de
motorkap. Daarop is de koplamp met beugel geschoven. Nu zit het goed vast én het
ziet er goed uit. Op de beugeltjes komen later nog de clignoteurs.
Het trekkertje is nu verder aangekleed: de schuiver aan de
voorkant, stempels (steunpoten) achter helemaal klaar, de stoel, de handels, een
paar 'bakjes' op de spatborden (komen dadelijk aan de binnenzijde te zitten.)
Het meeste werk aan de trekker is nu nog de cabine. Daarvan zijn de raamrubbers
gedaan. De kap zit er op. Dat betekent dat de trekker zelf zo goed als klaar is.
Op de foto's is minder goed gezien dat er ook beglazing zit in de kap. Daarnaast
wat detailwerk gedaan, zoals de zilverkeleurige randjes om de lampen.
De motorkap en voorste brandstoftank zitten nu nog los, maar dat zal ook niet
lang meer duren. Alleen de lampen, clignoteurs en spiegels en deuren moeten nog
op de trekker.
© Landbouwminiatuur.nl 2005-2012
Powered by Mechafarmer © 2012